12 november 2006

... gås BAOB (Straff)

Vad passar bättre på Fars dag.
Och dagen efter Döden dö ...

S
Straff, en straff i bandy ska vara mål, men det är inte alltid det blir mål. Antingen kan straffskytten missa bollen eller målet eller så kan målvakten göra en idioträddning och ta straffen. Om målvakten mot alla odds tar en straff får han inget straff för det! Däremot bör skytten som missar straffen få straff, t.ex ingen dricka i pausen eller efter matchen.

En straff i bandy slås från straffpunkten.

När och hur det blir straff, har domaren lärt sig på de s.k. domarkurserna. Detta är inget som vare sig spelare, ledare eller publik har med att göra. Just när det gäller straff eller inte straff då vet domaren alltid bäst, så har det varit sedan urminnes tider och så kommer det säkerligen att förbli.
Det fina med en straff i bandy är att den kan avgöra en match både om den går i mål eller utanför eller om målvakten räddar den. Visst är bandy en tjusig och ärlig sport!

Bandylexikon - BAOB ... bandylexikon.tk/

"BAOB - Det lilla lexikonet, med det stora innehållet"

"BAOB - På nätet sedan oktober 2005"

6 kommentarer:

  1. Detta har inget med din post att göra men jag måste bara säga det: BP, BP, BP!!!

    SvaraRadera
  2. p-e:
    Inget med min post att göra?
    Hrmf
    Konstigt då att jag tar det som ett straff :-):
    Här siktar jag på guldhattar och istället blir det ett lagbyte i allsvenskan som inte någon i Lagrells närhet hade en aning om ...
    Men jag har skrivit det förut och jag gör det igen grattis till 100' och till kvalsegern!
    Ni blev först på andra sidan Hisingen och Häcken :D

    SvaraRadera
  3. Om jag känner Lagrell rätt så får ni nog några trösthattar i alla fall! Om ett år är det nog "vår" tur (jag pratar inte om DIF) och då blir det utan trösthattar!

    SvaraRadera
  4. p-e:
    Om jag känner Lagrell rätt kommer han att snabbehandla ärendet om hur många lag allsvenskan ska ha nästa år!

    SvaraRadera
  5. fronning:
    Sista syltburken är inte tömd ännu!

    Såg ett nyhetsinslag om BP.
    BP har i år en budget på 5-6 miljoner, Malmö 126 ...
    Men jag hoppas att BP tar fler poäng än Reymers gjorde på sin tid :-)

    SvaraRadera