05 februari 2006

... gås slentrian

Slentrian, sa Claesson
Slentrian med bandy-VM varje år, sa han.
Han Claesson.
Jonas Claesson, världens bäste ...
.. expertkommentator.
Slentrian ...
Med bandy-VM varje år?
Bort med transportsträckorna, sa Hans Elis.
Bort med matcher som inte gäller nåt, sa han
Han Hans Elis.
Hans Elis Johansson, världens näst bäste ...
.. expertkommentator.
Jag är i alla fall överens.
Överens med experterna.
Claesson, Hans Elis och jag.
Vi är överens.
Statusen på bandy-VM måste höjas.
Bandy-VM ska spelas vartannat år!
Med färre transportsträckor.
Andra får säga vad dom vill.
Jag är överens.
Det går inte att komma ifrån.
Bandy-VM är ett för-SM ...
.. ett VM-guld är mindre än ett SM-guld.
Jag vill hellre ha ett guld på Studenternas i mars ...
.. än ett guld på Zinken idag ...
Men helst vill jag ha båda!

Bandylexikon - BAOB ... bandylexikon.tk/
"BAOB - Det lilla lexikonet, med det stora innehållet"
"BAOB - På nätet sedan oktober 2005"


Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

  1. Josephzohn: Jag håller inte med. Men det har du redan sett, på PERSPEKTIVA... Jag tycker att VM varje år är kul. Men det är på tok för stor klasskillnad mellan Sverige, Ryssland, och Finland å ena sidan, och övriga å andra sidan... Kan bandy som OS-gren ändra på detta? Vet ej, men jag tror inte att bandy vart annat år ökar intresset för bandy i USA, Kanada, Kazakstan, Vitryssland, Mongoliet mf. För det är ju dit vi måste. Större intresse i fler länder.

    När det gäller SM-guld är vi helt överens. Vad jag skulle vilja ha är ett klubb-VM under vårvintern, när klubbarna är som bäst. Det vore nåt helt annat än dagens World cup, som spelas med ringrostiga leder. Ett klubb-VM-guld vore större än SM-guld!

    SvaraRadera
  2. perspektivet:
    Det är svårt att veta vad som är bäst för bandyn?
    Och det är ju det som är det viktiga!
    Frågan är om intresset i "de nya länderna" ökat sedan vi införde VM varje år.
    Det jag ser är att "de övriga" inte kommer närmare de tre stora, trots VM varje år, snarare tvärtom.
    När det gäller klubb-VM, kan tänka mig att du tänker typ fotbollens cuper, men där är jag tveksam.
    Man kan titta på badkarsbandyn, där man i många år diskuterat cuper/serier över gränserna, men intresset är svalt både bland ledare och supporters och jag tror tyvärr att bandy är för liten för att skapa något intresse för klubb-VM.
    Men en tanke vore kanske att ha landslags- och klubb-VM vartannat år ...

    SvaraRadera
  3. Josephzohn: Så har du gjort det igen. Kommit med en genial idé. Nations-VM vart annat år, och Klubb-VM vart annat år. Det låter förträffligt i mina öron.

    Men min tanke är alltså ett klubb-VM som spelas under en veckas tid på vårvintern, precis som nations-VM. Det blir ju nåt helt eget, inte copy av badkarsbandy eller fotboll.

    SvaraRadera
  4. perspektivet:
    Jo det måste det ju bli.
    Det gäller också att få ut arrangemangen till Norge, Finland.
    Idag är det tydligen endast Sverige och Ryssland som har råd att arrangera.
    Bandyförbundet omsätter endast 1 miljoner kronor och har ingen möjlighet att vara med och betala.
    Detta är orsaken till att t.ex. Hammarby i år "sålde vissa matcher" för att inte riskera allt!
    Vad gäller standarden på klubblagen är jag osäker.
    De norska räcker inte till det vet jag men hur är det med de finska?
    För det är ju en förutsättning att det inte bara blir Sveriges bästa, typ VBK och VBK och så Dynamo, Zorkij och Jenisej.
    Då har vi inte vunnit mycket!

    SvaraRadera