30 augusti 2007

Dagens Pressrelease

”I nöd och lust – 50 svenska skithus!"
50 modeller i nöd och ett halvt i lust

Redan när jag nådens år 1992 byggde den första modellen av ett utedass till en utställning i Gamla Stan, Stockholm, bestämde jag mig för att någon gång få ihop exakt 100 unika modeller av svenska utedass. Det har tagit sin tid, men nu är jag halvvägs. Nu har jag 50 stycken och det känns roligt att få ställa ut dom allihop för första gången tillsammans på galleri Surprise i Korsberga.

Utställningen ”I nöd och lust”, på galleri Surprise består alltså av ett femtiotal modeller av mer eller mindre äkta svenska skithus. Här finns allt ifrån små enkla klassiska svenska utedass avsedda för en person, till större mer ”palatsliknande dass” med flera sittplatser och fjöl! Bland modellerna finns dass från Helgasjön i söder till fjällvärlden i norr och många har jag hittat i de småländska skogarna runt Vetlanda!

Alla dassen på utställningen har något unikt, som gör att dom får vara med i min samling, men en sak har dom gemensamt, förfallet. Det finns en skönhet i förfall och det finns nog inget som kan förfalla så vackert som ett svenskt skithus! En av modellerna kallad ”Gradvis avträde” speglar för övrigt ett dass uppgång och fall …

Så Du är varmt välkommen in i det svenska utedassets förlovade land. Det svenska skithuset är inte bara en skitsak, det svenska skithuset är också modellen …

.. i alla fall på galleri Surprise i Korsberga.

Utställningen invigs den 1 september och pågår till den 7 oktober.

Galleri Surprise
Korsberga Kulturcentrum
Vetlandavägen 62, Korsberga
0383/205 13

Välkommen

Andra bloggar om: , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Så långt bort!
    Du måste ställa ut här.
    I Hälsingland.
    I Söderhamn.

    SvaraRadera
  2. Nej här!
    I Bromma.
    I Abrahamsberg.
    Eller Grimsta IP.

    SvaraRadera
  3. Vad går dassen loss på förresten?? En skitsumma?

    SvaraRadera
  4. Jag ställer upp och ut var ni vill bara ni fixar förutsättningarna??

    Numer säljer jag inga dass, jag ska ha 100 ...
    När jag senast sålde, låg galleripriset på ett enkeldass på 1200-1500, vilket innebär ca. 1000 privat och 500-600 till riktigt goda vänner ...

    SvaraRadera
  5. Ska höra mig för....

    SvaraRadera
  6. Ja det är klart du ska ha hundra!

    SvaraRadera
  7. jansson:
    Gör det!!

    fronning:
    Klart han ska hundra!!!

    SvaraRadera