06 juni 2007

Dagens Match ... gås Råsunda

Ekorren | En snabb förflyttning från betongen på Östermalm till idyllen på Djurgården. Café Ekorre är en lite pärla med en vidunderlig utsikt och bra kaffe. Här tänkte jag sitta och fundera lite över kvällens fotbollsdrabbning på Råsunda. Det gäller ju att utnyttja det trådlösa bredbandet :-).



Sverige möter Island. En ny EM-kvalmatch. Denna gång är det hemmamatch och Råsunda som gäller. Matchen är lika viktig som den i lördags mot danskjävlarna, men ändå får jag inte upp samma känsla som mot danskarna.

Island lockar liksom inte fram dom rätta fotbollskänslorna. Självklart ska jag se matchen, som för övrigt sänds på "trean". Matchstart är 20.15, tror jag? Se där redan här märks det att jag är betydligt sämre förberedd!!

Det blir absolut inte någon film med titeln "Islandsjävlarna"! Det är ju bara att inse att vi inte alls har samma relation till fotbollslandet Island som vi har till Danmark. För att citera mig själv - Vem vill skämta om ett land vars största vik måste ha fått sitt namn från den amerikanska porrindustrin (Jökulsfjörður).

Om fotbollslandet Island vet jag inte mycket, om dagens lag som ska möta Sverige vet jag ännu mindre. Den ende isländska spelare jag känner till är avstängd :-)

Hur kommer Lagerbäck att formera laget? Elmander är ju avstängd och enligt alla säkra källor blir det Rosenberg som tar hans plats, vilket innebär en klar försämring. Rosenberg tillhör inte mina favoritspelare och för mig är det ett under bara det att han är med i truppen!! Och att jämföra honom med den Elmander vi såg mot Danmark känns bara löjligt.

För övrigt lär det bli samma startelva som mot Danmark. Det enda som talar för att Island ska mäkta med en sensation är den blågula inställning, ibland kallad underskattning. Vi såg det mot Nordirland. Men nu tror jag att firma Lagerbäck&Andersson tillsammans med kapten Ljungberg lyckas mobilisera fram den rätt glöden, så att vi slipper sitta på helspänn i 90 minuter.

Mitt tips blir ett klassiskt Lagerbäck-resultat, vi vinner med 2-0 efter mål av Allbäck i slutet av den första halvleken och spiken i den isländskan kistan sätter Ljungberg på straff i början av den andra.

Update 18:53
Startelvan exakt som jag förutspådde

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar